Κοπτοραπτού δεν ξέρω, ξέρω όμως πολύ καλούς αστείατρους αν ενδιαφέρεσαι.
Επειδή κάποιοι μπορεί να μπερδευτούν με τα "κρυμμένα πλαίσια σκάλας" κλπ 2 λόγια για το θέμα:
Δείτε την παρακάτω εικόνα:
Oπως βλέπετε μπορούμε και σε αυτήν να πούμε πως υπάρχει "κρυμμένο πλαίσιο σκάλας" και μάλιστα όχι και τόσο κρυμμένο. Το αυτοκίνητο απο το οποίο προέρχεται το πλαίσιο είναι ενα Volvo S40 και μάλιστα η συγκεκριμένη βάση μοιράζεται με διάφορα άλλα μοντέλα (Focus, mazda 3) και προφανώς δεν πρόκειται ούτε για φορτηγό ούτε για "καθαρόαιμο" ή "ημίαιμο" τετρακίνητο.
Το θέμα είναι τι είναι το πλαίσιο σκάλας???
Δεν είναι παρα 2 κούφιοι δοκοί με εγκάρσιες ενισχύσεις, είναι μια πολύ απλή κατασκευή και απο μόνη της συνιστά ενα πλαίσιο όπως και κάθε δοκός που δεν καταπονείται μόνο αξονικά όπως ενα στέλεχος δικτυώματος.
Πιο απλά, το πλαίσιο ενός αυτοκινήτου έχει να επιτελέσει ενα σχετικά απλό έργο, να παρέχει σταθερά σημεία εκεί όπου στηρίζονται τα μηχανικά μέρη καθώς επίσης και έναν αμετάβλητο χώρο για την ασφάλεια των επιβατών.
Δηλαδή χρειαζόμαστε μια κατασκευή που θα είναι το δυνατόν στιβαρή, ανθεκτική αλλα και ελαφριά.
Τα φορτία που καταπονούν (ή που θα πρέπει να αντέχει) το αμάξωμα είναι πολυσύνθετα οπότε η κατασκευή αυτή για να είναι όσο το δυνατόν ελαφρύτερη θα πρέπει να έχει την απαραίτητη αντοχή στις διευθήνσεις των φορτίων.
Αν η κατασκευή μας είναι πολύ απλοική (2 δοκάρια πχ) είτε θα είναι υπερβολικά βαριά, είτε έυκαμπτη ή -συνηθέστερα- και τα 2 σε κάποιο συνδυασμό.
Αν θέλουμε να φτιάξουμε ενα πλαίσιο που να συνδυάζει μικρό βάρος και μεγάλη αντοχή και στιβαρότητα αναγκαστικά θα ακολουθήσουμε το δρόμο της Suzuki (και της Mitsubishi , Land Rover, Κλπ) και θα φτιάξουμε ενα πλήρως αυτοφερόμενο χωρικό πλαίσιο, το καλύτερο δυνατό που μας επιτρέπουν οι δυνατότητες κατασκευής μας, το κοστολόγιο και τα μυαλά αυτών που το σχεδιασαν.
Για να επανέλθω στην εικόνα που παρέθεσα, όπως εύκολα μπορεί κάποιος να διαπιστώσει ενα κλασσικό αυτοφερόμενο πλαίσιο επιβατικού αυτοκινήτου αποτελείται στην ουσία απο πολλά μικρά "πλαίσια σκάλας" κατάλληλα διαμορφωμένα και ενωμένα.
Το πλαισιο σκάλας που έχουν πολλά τετρακίνητα ακόμα και σήμερα (απο τα επιβατικά έχει εκλείψει εδώ και δεκαετίες) είναι ενας συμβιβασμός, το πλαίσιο του νέου Grand Vitara εφόσον είναι σχεδιασμένο σωστά (και δεν βρίσκω λόγο για να μην είναι) είναι αρκετά βήματα μπροστά.
ΥΓ. Οι λέξεις που χρησιμοποίησα πιο πάνω είναι πολύ προσεκτικά επιλεγμένες, αν -νομίζετε- πως διαφωνείτε βεβαιωθείτε πως γνωρίζετε την σημασία τους.